undervisning
Der kan være mange måder at arbejde med grønne mikrohandlinger i undervisningen.
Det kan være 1) som en “skattejagt” på skolen eller på oplæringsstedet, 2) det kan være som en del af en besvarelse på en allerede stillet opgave, eller det kan 3) være produktet af en målrettet indsats for netop at gøre noget og omsætte faglig teoretisk viden til praksis.
Så på denne side vil vi prøve at give nogle forslag, som du kan bruge med dine elever.
Håbet for grønne mikrohandlinger
Overordnet, så håber jeg at vi ikke snakker eller skriver eleverne ihjel. Men at de får hænder og hoved i spil – tænker – handler og dokumenterer.
Det vil være ideelt. For at det lykkes, skal det være til at forstå og til at se sig selv i. Det kan også være at konkretisering, eksempler og benspænd kan være med til at give eleverne et bedre take på opgaven.


Uddannelse
Vores uddannelse +

Motiv
et eller flere motiver =

Mikrohandlinger
muligheder
Metode 1: Fokus
Fokus kunne også kaldes for Skattejagt eller På jagt efter R.
Det er en måde at få øje på steder, hvor vi eller andre har gjort en tydelig indsats med et bestemt motiv for øje. Motiverne kan være de 10 R’er.
Så kan vi tage fokus på et af de ti R’er, fx Refill, og gå på jagt efter steder, hvor vi virkelig kan se at her er der sket en genfyldning. Derved træner vi vores øje og fokus på de forskellige motiver, der kan ligge bag grønne handlinger, bliver vi også bedre til at bruge disse motiver selv.


Metode 2: Tæl
Hvis du fylder en sæbedispenser op derhjemme, med sæbe, så kan der godt være flere R’er i det.
Du har Refill (genfyldt) dispenseren og du har Refuse (nægtet at købe en ny sæbe med pumpe, blot fordi den er tom.
Pumpen fejlede ikke noget, så hvorfor skifte den?
Metode 3: Vurder
Kig på skolens eller oplæringstedets indretning drift og forbrug.
Sæt dig for at fremhæve de gode R’er i det du ser.
